Tien onsterfelijke oneliners voor je volgende businessmeeting

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, klinkt het vaak. Kan best, al geldt het omgekeerde ook: sommige woorden of zinnen zijn duizend beelden waard. Ziehier onze geheel subjectieve lijst van invloedrijke en door managers en werknemers vaak geciteerde oneliners.

Sommige oneliners komen uit films, andere uit commercials. Sommige zijn historisch, terwijl van andere de oorsprong minder bekend is. Maar deze hebben intussen alvast het niveau van onsterfelijkheid bereikt.

1. Het doel heiligt de middelen

Uitspraak van de Italiaanse staatsman Niccolò Machiavelli, die leefde in een tijd waarin zijn land aan de rand van de afgrond stond en alleen de absolute monarchie de boel nog kon redden. Maar ook voor en na Machiavelli zijn er groepen of leiders geweest die alle mogelijke middelen hebben ingezet om een bepaald doel te bereiken. Net zoals managers die, soms in naam van de groepsgeest, ondergeschikten tegen mekaar uitspelen om er zelf beter uit te komen.

 

2. Wir schaffen das

Dit is de jongste uitspraak uit deze lijst en komt uit een persconferentie van de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Het was een antwoord op vragen die werden gesteld over het hoge aantal vluchtelingen dat haar land wilde opnemen. Intussen is haar uitspraak een eigen leven gaan leiden en wordt ze te pas en te onpas gebruikt, bijvoorbeeld bij meetings als er vragen worden gesteld over de haalbaarheid van een project. Altijd is er wel een optimist die lachend opmerkt: “Wir schaffen das.”
Nog een oneliner van een politicus die gedoemd is om jaren mee te gaan, komt van Maggie De Block: “Blijf in uw kot.” Hij dook herhaaldelijk op bij meetings die via Zoom, Teams of Webex moesten plaatsvinden.

3. Where’s the beef

Deze oneliner kwam uit een beruchte en zeer succesvolle tv-campagne van Burger King, waarin een drietal bejaarden een concurrerende fastfoodketen bezochten. Toen ze er hun hamburger kregen, keek een van hen teleurgesteld op en vroeg zich af: “Where’s the beef?” Dit zinnetje groeide uit tot een slogan die decennialang regelmatig opdook in het bedrijfsleven. Voorstellen voor een marketingplan, nieuwe producten of een offerte die fundamenteel tekortschoten? Telkens kregen ze tijdens een cruciale meeting slechts één retorische vraag: “Where’s the beef?”

4. Tell the truth, tell it all, tell it early and tell it yourself

Deze beroemde oneliner werd voor het eerst geformuleerd door Lanny Davis, toenmalig adviseur van president Bill Clinton. De president zat in een lastig parket. Hij had een slippertje gehad met stagiaire Monica Lewinsky maar bleef, tegen beter weten in, staalhard ontkennen dat hij seks had gehad met that woman, miss Lewinsky.
Deze oneliner is zo beroemd omdat hij eigenlijk alles weergeeft waar het in crisiscommunicatie om draait. Niets is zo simpel dan dat, al blijkt het in de praktijk voor veel bedrijven en hun woordvoerders verdomd moeilijk om deze raad te volgen.

 

5. You’re gonna need a bigger boat

Een uitspraak uit de film Jaws uit 1975 die al jaren de ronde doet in het bedrijfsleven. Commissaris Martin Brody (rol gespeeld door Roy Scheider) stond tijdens de jacht op de befaamde haai oog in oog met het monster, en besefte dat de ingezette middelen ontoereikend waren.
De uitspraak gaat al jaren mee in het bedrijfsleven. Als een Amerikaan het zegt in een zakelijke context, dan bedoelt hij meer budget, meer mensen of meer expertise. A bigger boat dus.

LEES OOK:

6. Het is leuker om een piraat te zijn dan om bij de marine te gaan

Deze uitspraak komt van ex-Apple-baas Steve Jobs en er circuleren de laatste jaren diverse varianten van. In essentie komt het erop neer dat je, in het bedrijfsleven, meer plezier hebt als je af en toe tegen de regels en gevestigde waarden ingaat.

7. Less is more

Dit is niet zozeer een uitspraak, maar eigenlijk een hele artistieke richting, in gang gezet door de Duitse architect Ludwig Mies van der Rohe. Maar het idee is ook in veel andere domeinen blijven hangen: met een minimum aan middelen kun je een maximale zeggingskracht bereiken. De oneliner is erg toepasselijk voor het bedrijfsleven, zoals bij communicatie of productontwikkeling. Of bij het schrijven van teksten. Want door te schrappen, worden die er vaak niet slechter op.

8. Elk nadeel heb zijn voordeel

Deze komt van voormalig topvoetballer Johan Cruijff, die overigens bekendstaat om uitspraken die zich situeren tussen genialiteit en het intrappen van een open deur. De oneliner is ook veelzeggend voor het bedrijfsleven: ook in moeilijke omstandigheden kun je iets bereiken.
Van Cruijff hadden we nog veel andere uitspraken kunnen kiezen zoals: “Vaak moet er iets gebeuren, voor er iets gebeurt” (mensen verkiezen het ongemak van de status quo boven de onzekerheid van de verandering). Of "Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” (over voetbal).

 

9. Price is what a dumb fool wants to pay

Deze bekende oneliner zegt op een vrij directe manier dat er in wezen geen relatie is tussen prijs en kwaliteit. In principe weerspiegelt deze oneliner de traditionele wet van vraag en aanbod, al hangt er ook een subtiele bijklank aan. Gedreven door snobisme en de drang naar een bepaalde levensstijl, vormt een klant zich vaak om tot een dumb fool die al snel en zonder morren een blanco cheque ondertekent.

10. Perception is reality

De realiteit bestaat niet. Wat mensen als realiteit ervaren, is in principe hun perceptie daarvan. Kun je de perceptie sturen, dan ook de realiteit. Het vat de essentie samen van marketing: een product mag dan nog zo goed en kwaliteitsvol zijn, als het een belabberd imago met zich meesleept, wordt het zeer moeilijk om het aan de man of vrouw te brengen.

Bronnen:
Murphy voor managers, Gerd de Ley, Haystack, ISBN: 9789461261557
Onsterfelijke oneliners, Bruno Vanspauwen, De Cavalerie, ISBN: 9077129073
Groot citatenboek voor managers, Geert Dehouck, Lannoo, ISBN: 9789020972979

Made by MH Brand Studio.
De inhoud van deze pagina's valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
Le contenu de ces pages ne relève pas de la responsabilité de la rédaction.