Wat jij kan leren van luxemerken

Luxemerken zijn een prima inspiratiebron voor je eigen personal branding. Of voor jouw ondernemersmerk, zoals je wil. Niemand doet het inzake branding en overtuigingskracht beter dan luxemerken. “Luxemerken zorgen ervoor dat ze niet te vergelijken zijn met andere producten.”

1. Je prijs is perceptie

De prijs bij luxemerken is een soort van keurmerk. Als de prijs voor gewone producten daalt, dan stijgt de verkoop. Maar bij luxemerken is dat net omgekeerd. Als een prijs bij een luxemerk eerder laag is, dan stellen klanten zich vragen.

 

“Deze redenering geldt vaak ook voor mensen”, stelt Katlijn Voordeckers business consultant in brand management bij OpmerKelijk. “Een dienstverlener wiens prijs te laag ligt, wordt al snel als verdacht aanzien. Dan zal de service ook wel niet goed zijn. Je prijs is een belangrijk onderdeel van de perceptie.”

 

2. Leg de focus op kwaliteit (en exclusiviteit)

Focus op kwaliteit rechtvaardigt de hoge kost van luxeproducten en suggereert superioriteit. Het product is een unieke creatie. Luxeproducten zijn vaak enkel beschikbaar via eigen, selectieve kanalen, wat het gevoel van exclusiviteit versterkt.

 

Schaarste ondersteunt het gevoel om uniek te zijn. Op een wachtlijst- of wachtrij komen om een product te bemachtigen, zorgt voor opwinding als je het uiteindelijk verwerft. “Op het eerste zicht is dat gek, maar zo’n wachttijd levert in veel gevallen eerder een meerwaarde op dan een nadeel”, weet Katlijn Voordeckers.

 

3. Werk altijd samen met anderen

Ook al hebben luxemerken een gevoel van onbereikbaarheid, en spiegelen ze je vaak een onbereikbaar droombeeld voor. Toch werken luxemerken regelmatig samen. Denk aan het bekende voorbeeld van hoogstaande modeontwerpers die samenwerken met een populaire en toegankelijke keten als H&M. “Voor hen is dit een veilige methode. Ze kunnen hun luxeaureool bewaren, maar worden tegelijk toegankelijk”, stelt Voordeckers

 

Ook als persoon kan je, zo benadrukt ze, samenwerken met anderen. En op die manier kan je je netwerk uitbreiden en bovenal je personal brand versterken.

 

4. Knoop persoonlijke relaties aan

Bij luxemerken gaat het niet alleen om de transactie, de feitelijke overdracht van het product. Dat is maar een toegangspoort tot de lifestyle die het merk belooft. Veel luxemerken moedigen hun klantendienst aan om persoonlijke relaties aan te knopen met hun klanten.

Hoe exclusiever, hoe persoonlijker. Net zoals superrijke casinogasten in Las Vegas een persoonlijke assistent krijgen, die 24 uur op 24 voor hen ter beschikking staat. Het casino maakt het verschil met de persoonlijke benadering, want gokken kan je overal.

 

5. Verkoop een lifestyle

Luxemerken zetten zichzelf ook niet in de markt als een ‘faire deal’. Dat kan je van een 40.000 euro kostende Rolex ook bezwaarlijk beweren. “Luxemerken zorgen ervoor dat ze niet te vergelijken zijn met andere producten. Daarom kunnen ze hun prijs hoger leggen”, besluit Voordeckers.

 

Ook al kan jij geen hoge prijs afdwingen, maar toch vindt ze dat je als persoon en ondernemer wel wat van hen kan leren. Leg de focus op jouw unieke troeven. En ook om wie je bent, raadt ze aan. “Je kan namelijk alles kopiëren, behalve iemands persoonlijkheid.”

 

William Visterin

LEES OOK:

newbrand_sjosuur.jpg
SOHO_productivity.jpg
Soso_Website.jpg
Soso_Business_wetten.jpg

Made by MH Brand Studio.
De inhoud van deze pagina's valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
Le contenu de ces pages ne relève pas de la responsabilité de la rédaction.